צרו איתנו קשר במייל:

כתבו לנו למייל שלנו: dana@memail.co.il

יום שישי, 30 באוגוסט 2013

האיים האיוליים AEOLIAN ISLANDS

נפרדנו מפלרמו על ארמונותיה, כנסיותיה ותאטרון מאסימו היפהפה ושמנו מנוענו (רוח לא נשבה אפילו קצת...), לכיוון האיים האיוליים אשר בצפון מזרח סיציליה. ממש ברגע האחרון קיבלנו מייל מידידינו דני קב שהמליץ לנו בחום לא לוותר על עצירה וביקור בעיירה צ'אפלו CEFALU. מכיוון שצ'פאלו מונחת לה בחינניות בצמוד לצוק היורד לים בצורה דרמטית והיא בהחלט בדרך לאיים, ומכיוון שנותרו לנו מספר ימים לפני הפגישה שקבענו עם נירית וכריס סלייני באיים, קיבלנו את ההמלצה בשמחה. המלצתו של דני התממשה בגדול. העיירה הנגלית מהים מרשימה ומזמינה. מזג האוויר איפשר עגינה ממש מול חומות העיר. בילינו את שעות אחר הצהריים בטיול בינות לסמטאות הציוריות של העיירה, לגימת יין בליווי מיני סנדויצ'ונים יצירתיים וטעימים להפליא וביקור בקתדרלה המרשימה של העיר ובסוף הערב החלטנו כי מגיע לנו יום נוסף במקום היפה הזה.
CEFALU

CEFALU

האיים האיוליים קיבלו את שמם מאל הרוח AEOLUS. באליאדה המתארת את מסעותיו של אודיסאוס חזרה לאיתקה, מסופר כי  אודיסאוס ואנשיו הפליגו אל האי של איאולוס שליט הרוחות, אשר נחלץ לעזרתם בגיוס הרוחות לטובת מסעם הימי. בתוך פחות מעשרה ימים הם קרבו לחופי איתקה, אולם כמה מאנשיו של אודיסאוס פתחו את שק העור אליו הכניס איאולוס את רוחות השמים, וסערות עזות מחזירות את ספינותיהם לאי של איאולוס. הימאים של היום מספרים כי כפי שיש לברמודה את "משולש ברמודה" האימתני שלה המטיל חיתתו על ימאים במשך דורות רבים כך גם לים תיכון יש את "המשולש" שלו  "משולש האיוליים". מ USTICA אשר בחוף סיציליה, לאיים האיוליים ולמיצרי מסינה. סערות בלתי צפויות ובלתי חזויות מנשבות במשולש הזה בעוצמות גבוהות ביותר בכל עונות השנה.
אנחנו קיבלנו דיווחים משייטים איטלקיים וישראליים ששייטו באזור – כולם מאד המליצו על שייט בין האיים אך התריעו כי גם במזג אויר שקט ונעים העגינה מלווה בסוול המקשה על שנת הלילה ובדרך כלל בלתי אפשרית עבור מי שאינו מורגל בטלטלות הים.
לפנות ערב עגנו בדרום האי  FILICUDI, הורדנו את הפאדל שרכשנו באיים הקריביים ונהיננו מאימונים ראשונים  בחתירה על הכלי החדש.


כשהשמש ירדה, ישבנו בקוקפיט וצפינו במחזה מרהיב  - סופת ברקים שהתחוללה לאורך חופי סיציליה. נחשי אש נשלחו לכל עבר והאירו באור זוהר את השמים סביבנו. המראה הייה עוצר נשימה, אך ככל שנקפו השעות וקולות הרעמים נשמעו ברורים יותר וחזקים יותר ונחשי האש של הברקים נראו כאילו הם ממש מלחכים את תרני הסירות במפרץ שלנו, הפך המראה לפחות מרתק ויותר מפחיד. גם הגשם, הרוח והגלים שהצטרפו בשעות הלילה הקטנות לא הוסיפו לשלוות הנפש שלנו והדירו שינה מעיניו של אורי (אני התמוטטתי בשלב מסוים). ב 2 לפנות בוקר שכחה הרוח, פסקו הרעמים והברקים והשקט שב לשכון במפרץ. בשעות הבוקר נהננו שוב משייט על הפאדל, שחייה במימי הטורקיז של המפרץ והפלגה נעימה לאי SALINA  אשר בו ציפינו להצטרפותם של נירית וכריס סלייני על סיפון סירתם הפספרטו.
SALINA




כאשר בדיוק בשלב שהם הגיעו וחיפשו מקום עגינה החלה לנשב רוח חזקה מאד, גשם, ברקים ורעמים ואנחנו כולנו שואלים את עצמנו "למה זה מגיע לנו? הרי רק רצינו להיפגש ולהחליף מעט חוויות יחד?" לאט לאט הרוח נחלשת, ארוחת ערב מוגשת על סיפון ה"דנא", יין וחוויות של כל זוג משיוטי הקיץ ובחצות גם הים נרגע והשקט שב למפרץ סלינה.
למחרת הפלגנו בשתי הסירות לאי VULCANO כאשר בדרך כריס מצלם ומסריט את ה"דנא" ואנחנו מנציחים את ה"פספרטו".

ה"פספרטו"



עגנו במפרץ יפהפה בצפון האי, עלינו להר הגעש ממנו נשקף נוף מדהים,




נירית משתלטת במהירות על הפאדל


נירית, כריס, אורי ומיכל בעלייה לוולקנו




נירית וכריס סלייני בפסגת הוולקנו


VULCANO

וחזרנו לארוחת ערב על סיפון ה"פספרטו". איזה כיף שבכל ערב מישהו אחר מבשל ומגיש ממיטב מוחו הקודח וידיו היצירתיות....
היום הבא חפן בחובו את האטרקציה של האיים האיוליים. הפלגנו עם שתי הסירות לאי PANAREA,
PANAREA

PANAREA

PANAREA

PANAREA

השארנו במפרץ את ה"פספרטו" וכולנו על סיפון ה"דנא" המשכנו לעבר הסטרומבולי – אי שהוא קונוס מושלם של הר געש פעיל

STROMBOLI

נירית סלייני - איזה חיוך!!!
ועם רדת החשכה, כאשר פני הים היו כפני מראה שקופה וחלקה, עגנו ליד הר הגעש. ערב שישי, לכבודו אפיתי חלה עם שומשום, אורי הכין סטייקים עסיסיים, הוספנו על ידם תפוחי אדמה עם פטריות, סלט חסה והרבה יין וכשהבטן מלאה והראש "מסודר", סביבנו עשרות אורות ניווט בירוק, אדום וצהוב של סירות שהתקבצו ובאו  -  זכינו למופע שלשמו התכנסנו. מופע מרהיב של "זיקוקי דינור"  מתנת הטבע – התפרצויות של להבות אש אדומות העולות השמימה, נחלי לבה כתומה הזולגים במדרון ההר – מראה עוצר נשימה שחוזר על עצמו בתדירות של כל רבע שעה לערך. מראה שזיכה את ההר בכינוי "המגדלור העתיק ביותר בים התיכון". ובין לבין, ברקע המופע המהמם הזה, זרח ירח גדול ובהיר ונתלה כנורה נוספת על הפסגה הבוערת – חברים, אין מה להוסיף – אחד המראות שעבורם שווה הייה לצאת למסע הזה.









הסטרומבולי בפעולה!!!
בערב הבא, באי LIPARI ציפה לנו מופע נוסף. המקומיים חגגו לכבוד הקדוש BARTHELEMEO, השומר על האי, על דייגיו וימאיו. כל הסירות שבאו להשתתף בחגיגות (כולל הסירות שלנו כמובן) הורחקו מהעיר על ידי משטרת החופים כך שלצערנו הפסדנו את התהלוכות ברחובות העיירה אבל... ב 24:00  עלה לאוויר מופע זיקוקין מרהיב שנמשך מעל 30 דקות ואין ספק שאנחנו השייטים שהיינו על הסירות במפרץ, זכינו בנקודת התצפית הטובה ביותר במופע הזה.

לא ויתרנו על ביקור במוזיאון בליפארי המציג אוספים מרשימים של מימצאים שנשלו מספינות טרופות ששכבו על קרקעית הים בין האיים במשך מאות ואלפי שנים ומעידות על התנועה הערה, המסחר והכובשים השונים שהסתובבו בין האיים בתקופות השונות ועל טיול בסמטאות הציוריות של העיירה.
LIPARI

LIPARI

LIPARI

התרגשנו למצוא תפריט בעברית בסנדויצ'יה בליפארי - הסנדויץ' הייה טעים שבעתיים!

בילינו ימים קסומים באיים האיוליים אבל "האיש" אשר על מזג האויר חזה לנו חזרה של חבילה הכוללת רעמים ברקים ורוחות חזקות כך שהוחלט פה אחד להפליג לכיוון מיצר מסינה בטרם יחליט האל איאולוס שנמאס לו מאיתנו. לפנות ערב הגענו לעיירה המקסימה SCILLA  היושבת בצד המזרחי של מיצר מסינה.
SCILLA

SCILLA

גם סקילה מככבת באליאדה - סקילה וכריבדיס היו מפלצות ימיות מיתיות שישבו במצר מסינה ומנעו מספינות לעבור. סקילה, בצידו האיטלקי של המיצר, הייתה מפלצת שתוארה כנחש בעל שישה ראשים שחוטף מלחים וגורר אותם אל מצולות הים. כריבדיס, בצידה של סיציליה, תוארה כמערבולת אימתנית המטביעה ספינות על יושביהן. כל העובר במצר נאלץ לעבור ליד אחת מהמפלצות.
המפלצות מוזכרות ב"אודיסאה" להומרוס כאשר יוצא  אודיסאוסלדרכו לאיתקה, מדריכה אותו  קירקהכי עליו לבחור בין המעבר על פני    הסלעים הנודדים אשראיש, למעט הארגונאוטים לא הצליח לעבור, לבין מעבר בין סקילה וכריבדיס. אודיסאוס בוחר באפשרות השנייה, ובין שתי המפלצות הוא מעדיף לעבור ליד סקילה, המפלצת בעלת ששת הראשים, ולא להיקלע למלתעותיה של כריבדיס. אודיסאוס עובר עם אנשיו במצר, כריבדיס מקיאה את המים השוצפים, וכשאנשיו של אודיסיאוס נאבקים במים, סקילה מגיחה וחוטפת שישה מלחים.
"בין סקילה וכריבדיס" משמש כביטוי בשפות שונות, לרבות העברית המליצית, ומשמעו   "בין הפטיש לסדן".
גם השייטים של היום צריכים לקחת בחשבון את הזרמים החזקים, המערבולות והרוחות החזקות והפתאומיות שעלולות להגיח ממרומי ההרים ולגרום לשיבושים קשים בכלי השייט בעת המעבר במצר. לנו נשבה רוח צפונית קלה שהפכה את המעבר במצר לכיוון דרום לנוחה ונעימה.
חזרנו אחרי שנה וחודשיים לקטניה  - העיר אשר למרגלות הר הגעש אתנה. לאותו רציף ידידותי בנמל המסחרי הפועם. נקיונות, כביסות, קניות,טיפולי מנוע וכו'....וכמובן רכב וטיול עם כריס ונירית בנופים מרהיבים,  בעיירות עתיקות, באתרים ארכיאולוגיים שאין דומה להם ובמקומות שאמנות הפסיפס והציור על אריחים מקבלת מימד חדש. בידיו ועיניו המקצועיות של כריס, שמצלמתו החזירה נשמתה לבורא, ולפיכך השתעשע במצלמה שלנו, הונצחנו בזויות מחמיאות כאשר המקומות השונים שמשו לנו תפאורה יפהפיה.

גרם המדרגות המדהים ב CALTIGERONE


אחת מהמדרגות זכתה במגן דוד שלנו

הפסקת אפוגטו

וגלידה....

ועוד גלידה...

והקפה של הצלם...

מגדל התצפית היחיד ששרד ב ENNA

הנוף הנשקף מהמגדל הוא של "עיירת" בית הקברות ב ENNA



בית הקברות ב ENNA הוא אוסף של בתי נצח מושקעים לחמולות שלמות 




ENNA


VILA ROMANA 

VILA ROMANA

2 תגובות:

Unknown אמר/ה...

הי אורי ומיכל
לא יצא לי להכנס לבלוג בזמן האחרון, הרבה עבודה, משפחה חגים וכולי..
בכל אופן בזמן שהקפתם חצי עולם, הספקתי לסיים את הבחינות למשיט 30 שלי(חוץ מהבחינה המעשית) , לפי קצב ההתקדמות שלכם, נראה שתגיעו לארץ לפני המעשי, אז להתראות

אורי ומיכל דנא אמר/ה...

הי עמי,
איזה כיף לשמוע ממך ובעיקר לקרוא שאתה מתקדם בכיוון הנכון!!! לכיוון השייט כמובן.
מכיוון שלמשיט בינלאומי נחוצה לך הפלגה משמעותית אז יש לך הזמנה פתוחה להפליג על ה"דנא" בכל עת ולכל מקום. שתהייה שנה טובה!