צרו איתנו קשר במייל:

כתבו לנו למייל שלנו: dana@memail.co.il

יום שבת, 17 באוגוסט 2013

מספרד לסיציליה - קיץ 2013

כבר "חטפנו" על הראש מכמה מקוראינו הנאמנים על כך שהתרשלנו ולא פרסמנו פוסט בבלוג מזה זמן...
אז ככה....בחלק גדול מהמקומות בהם עגנו בשבועות האחרונים, היינו כבר בדרכנו מערבה. שמחנו לחזור אל המוכר והנעים, אבל ללא החידוש, גם ההתרגשות קטנה יותר וגם  הדחף לכתוב ולשתף נרדם קצת. ובכל זאת מה הייה לנו??
מג'יברלטר שייטנו לאיטנו לאורך החוף הספרדי עד עיר הנמל המאד אסטרטגית שהיסטוריה של 2,500 שנות שייט, מסחר וכובשים הותירו בה אתרים יוצאי דופן -  קרטחנה CARTAGENA. עלינו למצודה המרשימה המתעדת את ההיסטוריה של העיר על כובשיה השונים מהפיניקים, דרך הרומאים, המוסלמים ועד ימינו. ביקרנו באמפיתיאטרון הרומי (זה שלנו בקיסריה יותר מרשים!) וחקרנו את הארכיאולוגיה התת ימית במוזאון המציג פריטים שנמצאו קבורים במימי הים התיכון בסמוך לעיר ומתארים את חיי התושבים באזור לאורך 2,500 שנים – מרתק!!!
האמפיתאטרון הרומי בקרתחנה

המוזאון לארכיאולוגיה תת ימית בקרתחנה

החזרה לאיים הבאלריים עם מימי הטורקיז הצלולים, השמים הכחולים והטמפרטורות המזמינות שחיה מהנה היתה כייפית. בילינו מספר ימים במפרצי האי פורמנטרה, הדרומי ביותר בקבוצת האיים הבאלריים שעליו דילגנו בשנה שעברה, יום באיון קטנטן TAGOMAGO מול החוף המזרחי של איביזה והמשכנו למפרץ Colonia De Sant Jordi  במיורקה בו קבענו מפגש פיסגה עם דני קב אשר פניו מערבה לעבר האוקינוס האטלנטי למסלול דומה לזה שזה עתה סיימנו. דני הגיע מספר שעות לפנינו ועגן בסמוך לעיירה. כשאנחנו הגענו המקום כבר הייה צפוף ופנינו לעבר מפרץ המרוחק מעט מהעיר. בנסיעות דינגי הדדיות בין הסירות הוחלט שארוחת ערב אוכלים יחד בעיר וארוחת צהריים למחרת היום, תוגש על סיפון ה"דנא" בליווי טיפים, ספרים, מפות ודגלים של המקומות אליהם דני מפליג. בארוחת הערב עם צוותו של דני שכלל את יאיר ויוסף. הסתבר כמובן שאנחנו עם קטנטן שכולם בו מכירים את כולם וחוץ מאנשי הים והשייט שכולנו מכירים, אזי גם מחוץ לעולם השייט ישנם קשרי היכרות משותפים.
בשעות הבוקר המאוחרות, בעוד הלזניה מהבילה על דלפק ההגשה, אורי מכין את רוטב השרימפסים המהולל שלו לפסטה, סלטי החסה והקפרזה חתוכים ומסודרים לתפארת, עוגת השוקולד מחכה לשעת הקינוח, מתקשר דני ומדווח שאצלם במפרץ החלה רוח חזקה, עוגנים מסתבכים זה בזה והוא בוחר להפליג מהר ככל האפשר למרינה מוגנת בפאלמה דה מיורקה לפני שהרוח תתחזק. לא עזרו תחינותינו ויללותינו על כך שהארוחה מוכנה וממתינה להם, ערמות הספרים, המפות והדגלים של הארצות אשר מעבר לים ארוזות ומשוועות לשימוש נוסף – האחריות של הסקיפר הכריעה ובצער רב וכשריר ניגר על שפתיהם, הפליג צוות ה"פמיליה" לדרכו ואנחנו נותרנו עם כמויות ענק של אוכל מעולה שזללנו להנאתנו במהלך הימים הבאים.
התחזית ניבאה כי בתוך יום נכנסת סערה משמעותית ביותר מכיוון צפון שתהפוך את החיים במיורקה ומנורקה לממש לא נעימים למספר ימים ולא תאפשר את המשך ההפלגה לסרדיניה. בהחלטה של רגע, שינינו את התוכנית המקורית לפיה התכוונו להמשיך למנורקה וממנה לסרדיניה, לנצל את מזג האויר הנח שעדיין שרר באזור ולצאת בלילה ישירות לכיוון סרדיניה. היציאה מהמפרץ עטור הסלעים בו שהינו, בלילה נטול ירח, היתה מעט מלחיצה אך בהמשך הרוחות היו נוחות ואנחנו הפלגנו בניחותא. בשעות היום כאשר הטמפרטורות עלו ירדנו לשחות בסמוך לסירה כדי להתרענן מעט ורגע לאחר שעלינו על הסיפון צפינו בבעתה בלהקת כרישים בת כ 10 פרטים גדולים למדי, שוחה בנחישות לא רחוק מהסירה ליעד בלתי ידוע – אולי מישהו סיפר להם שהוא מריח טרף המשכשך במים....
בסמוך לחופי סרדיניה מקבלת את פנינו ספינה של משטרת החופים הסרדינאית שעורכת תחקיר קצר – מאיפה באנו, לאן פנינו, מי הסירה ומי אנחנו...כבר מזמן לא היו לנו מפגשים מהסוג הזה וזה מזכיר קצת שאנחנו מתקרבים הביתה....
לפנות ערב ברוח של מעל 25 קשר, עוגנים במפרץ Puerto Zeferano  בדרום מערב סרדיניה. בספר מופיע המפרץ תחת אזור צבאי שהשייט והעגינה בו אסורים אך מכשיר ה AIS מראה כי מספר יאכטות עוגנות בו  וגם הדיווח שנתנו לספינת משמר החופים על כוונתנו לעגון במפרץ לא הוביל לאיסור כלשהו. המפרץ יפהפה, מים צלולים ופינות חמד בחוף אך הרוח חזקה מאד והמפרץ לא מספק הגנה מפניה. התחושה לפני הלילה לא מאד נוחה ובהתחשב בכך שבשני הלילות הקודמים ישנו במשמרות זה קצת מבאס...
החופים והמפרצים בצפון מזרח סרדיניה נחשבים למקומות השייט היפים והמועדפים. שמחנו לגלות שהמפרצים והחופים בדרום מערב האי יפים עד מאד, הרבה פחות מתויירים ולפיכך יש מקומות עגינה מקסימים, המסעדות הרבה פחות יומרניות ויקרות – כיף!
באחת ההפלגות, כאשר הרוח הצפונית חזקה אך החופים מלאי מתרחצים והים שקט, התעופף לעברנו דולפין פלסטיק גדול. לאחר מספר גישות, כאשר הרוח ממשיכה לגלגל אותו על פני המים, הצלחנו להעלות אותו לסירה. דולפין מתנפח, חדש לגמרי, שילדון סרדינאי איבד וודאי עמד על החוף ובכה ליד האבא המתוסכל שזה עתה סיים לנפח לראשונה. אז אלון נכדנו המתוק הרוויח J
על טיפות הדלק האחרונות, כאשר אנחנו מתגלססים במפרץ CAGLIARI, הגענו לבירת סרדיניה. בעיקר רצינו לנסות ולתקן את רדיו ה  VHF שלנו שמזה זמן עשה קולות של חוסר קליטה. הגענו לקראת סוף השבוע ברוחות חזקות שלא איפשרו טיפוס על התורן וכאשר הרוחות נחלשו החנויות היו סגורות ונשארנו ללא החלקים הדרושים. אז "סתם" נהנינו מהעיר ועסקנו בעבודות נקיון ותחזוקה...
CAGLIARI
בילוי נוסף במפרצים בדרום מזרח סרדיניה הזכיר לנו כמה אנחנו אוהבים את האי המהמם הזה. את נופיו, את אנשיו, את האוכל והיין. רגע לפני שנפרדנו מסרדיניה, אורי התקין אנטנת VHF רזרבית וחזרנו לקלוט את שידורי תחנות החוף וכלי השייט בסביבה – חשוב מאד לשקט הנפשי שלי, בעיקר לפני הפלגת לילה! ואני, כאשר השקט חזר לשכון בקרבי, שחיתי לחוף וטיילתי בינות לסלעים ולאגמון קטן בו עמדו עשרות פלמינגו ורדרדים – המצלמה נשארה בסירה אז תדמיינו – זה מקסים!!
PORTO GIUNCO

הבטחנו לעצמנו שעוד נשוב לכאן ושמנו פעמינו לעבר סיציליה. הים הייה חלק כמו טוסיק של תינוק, לא היתה טיפת רוח, פלוטילות של יאכטות עברו במהלך הלילה בסמוך אלינו כאשר הן מפליגות בכיוון ההפוך – מסיציליה לסרדיניה. ספינות דייג רבות מפטרלות סביב ואוניות נוסעים זוהרות בשלל אורות – חיים שוקקים בלב ים. אבל שלווה מוחלטת צריכה הפרעות מדי פעם...אז לפתע הורגש רעד חזק ונשמע קול מוזר מכיוון המנוע. אורי זינק למנוע, פתח ובדק שאין נזקים ו/או חדירת מים ולאחר ששלל את האפשרויות הגרועות ביותר, "עלה" על בגד ים ומסכת צלילה וירד לבדוק את הפלופלור. בעודו יורד למים, השתחררה וצפה שקית ניילון גדולה וקשיחה שסיימה זה עתה בילוי של מספר דקות בסיבובים סביב הפלופלור שלנו – איזו הקלה!!
לפנות ערב הבחנו שאנחנו גוררים דג שנתפס בקרס משונה שניתן לנו על ידי ג'ון באיים האזוריים.
הקרס שקיבלנו מתנה מג'ון ובו עלתה הטונה...
לא האמנו שהדבר הזה יכול לדוג משהו אבל אורי החליט לתת לזה צ'אנס ובנוסף לשתי החכות הרגילות שלנו הוא זרק גם חוט עם הפתיון הזה – והפלא ופלא – הטונה החליטה שזה הפתיון המועדף עליה. אז אנחנו שוב בביזנס – סושי, טונה צרובה והיהלום שבכתר – מרק הדגים של אורי שרובו הוקפא ומחכה למפגש עם נירית וכריס סלייני באיים האיוליים.
עגנו בצפון מערב סיציליה בקבוצת איים מתוקה הנקראת האיים האגדיים EGADI ISOLE. מפרצים קסומים, מימי בדולח טורקיזיים, עיירות קטנטנות, מבצרים בראש הר החולשים על כל הנעשה מטה, מפעלים נטושים של תעשיית הטונות שפסקה, פיצריות ומסעדות פסטה ומאכלי ים, תיירי יום המגיעים בפרי מ"היבשת" סיציליה – כיף!
FAVIGNANA - ISOLA AGADI

מזג האויר מחייך אלינו והשייט, לאורך החוף הצפוני של סיציליה נעים וחושף בפנינו נופים יפים.

פלרמו הבירה, מתוארת בספר שבידנו כעיר מפויחת, פקוקה וזעופה, מקבלת אותנו דווקא בחיוך. המרינה נמצאת בסמוך למרכז העיר, מוגנת מאד והשכנים ברציף "טובים בעינינו", אחד מתרגם בינינו לבין איש המרינה, השני נותן לנו מידע על חנות ימית בה ניתן למצוא את החלקים ל VHF ופרנצ'סקו נותן לנו מידע רב על האיים האיוליים וכולם כמו תמיד, חייכניים ומאירי פנים. שוב הסתבר שלמרות שתכננו להגיע באמצע השבוע, נפלנו על חג והחנויות כולן כולל אלו של הציוד הימי, המוזיאונים ורב האתרים המומלצים לביקור בעיר  סגורים....אז ראינו את כל מה שניתן לראות מבחוץ, וכמובן כנסיות שתמיד פתוחות....

LA MARTORANA

שער העיר

הדומו של פלרמו

ואיזה כבוד לבנק - איזה מבנה יפה!!!
QUATTRO CANTI

PIAZZA PRETORIA

TEATRO MASSIMO

שלט ברובע היהודי

והמקום היחידי שהייה פתוח הייה המרתף של הקטקומבות – איזה פחד!!! מאות מומיות של נזירים, אנשי מדע ואצולה, נשים, ילדים ותינוקות עומדות בשורות ו/או שוכבות בקומות ומוצגות לראווה. אפשר גם בלי הביקור הזה...

אתמול סוף סוף, החנויות נפתחו, החלקים נקנו, אורי עלה לתורן בפעם החמישית והתקין את האנטנה החדשה, ביני לביניכם – נראה לי שהוא פשוט נהנה לרחף שם בין שמים לים....

שלח אותי לעשות בדיקות שונות במנומטר, לפרק מכאן, להרכיב שם, לשמוע או לא צפצופים וכו'

ולבסוף...בא לציון גואל -  הרדיו קולט ומשדר.

לאות הוקרה הענקנו לעצמנו יום נוסף בפלרמו והשלמנו היום את שהחסרנו שלשום, דהיינו, סיור מודרך בתאטרון מסימו המהמם – הבטחנו לעצמנו ביקור נוסף בעונת האופרות והקונצרטים, וסיור בארמון הנורמאנים עם קפלת פאלאטינה היפהפיה ודירות השרד המלכותיות עם מוזאיקות עוצרות נשימה.

הקפלה בארמון הנורמאנים

אבל את הכי חשוב שכחתי!!!! הכי כיף בלחזור לאזור חיוג איטליה זה לחזור לקפה מעולה, לאוכל טעים בטרוף, לגלידות שאי אפשר לעמוד בפניהן ולאסתטיקת הגשה ושיק שיש רק לאיטלקים. אז הנה לכם סתם דוגמה מסתם יום שלא התחשק לנו לאכול במסעדה, ובין טיפוס לתורן לכביסות הלכתי להביא סנדויצי'ים ואנטי פסטי ממאפיה סמוכה (טוב אחר כך הסתבר שהיא נחשבת לאחת הטובות בעיר...)

זו המאפיה והיא פועלת משנת 1832

איזה אריזה! איזה יופי - והכל רק עבור סננדויצ'ים!