צרו איתנו קשר במייל:

כתבו לנו למייל שלנו: dana@memail.co.il

יום רביעי, 2 באוגוסט 2017

קרואטיה - חלק ראשון

קרואטיה היא באמת אחת המדינות היותר יפות בעולם עבור שייטים. מספר המפרצים ואפשרויות העגינה הוא בלתי מוגבל והמראות עוצרי נשימה. קשת צבעי הכחול במים לצד מגוון הירוקים שמספקים העצים הנושקים להם יוצרים תחושה שבכל מקום בו תטיל עוגן הגעת בעצם לפינת גן עדן.
החתירה בסאפ בעיקר, בשעות הבוקר המוקדמות או שעות בין הערביים, דומה לכניסה לתוך אקווריום ענק, להקות דגים בגדלים וסוגים שונים משייטות מתחת לסנפירי הסאפ וצלילות המים מאפשרת לצפות בהם, בצמחיה אשר בקרקעית ובכל גרגר חול בעומק רב.
מכיוון שאסף ולין וגם אנחנו, כבר זכינו להפליג במימי קרואטיה, החלטנו למצוא מפרצים, איים ועיירות שטרם ביקרנו בהם.
את הליך הכניסה לקרואטיה ערכנו בעיירה CAVTAT ומיד נזכרנו מדוע רבים מידידנו השייטים נמנעים מלהגיע לקרואטיה. בקרואטיה משלמים על כל דבר והרבה! משלמים על טרנזיט לוג, משלמים מיסי תייר ומשלמים אפילו על שעת העגינה ברציף השלטונות בו אתה מחוייב לעגון כדי לערוך את תהליך הכניסה. בהמשך ההפלגה גילינו שזו המדינה היחידה (לפחות שאנחנו מכירים), בה גובים כסף גם כאשר אתה מטיל את העוגן שלך במפרץ ולא מקבל שום שירות משום אדם, סתם עבור הזכות להטיל עוגן – די מבאס אבל מכיוון שהחלטנו על קיץ כאן ביופי הזה, קיטרנו מעט והמשכנו בהנאות שלנו.
נהגנו לבחור את המפרץ  לעגינת הלילה ומפרץ לעגינת צהריים בו נאכל את ארוחת הבוקר שלנו שמוגשת בין 12:00 ל 13:00, תיבלנו הכל בשחיות, חתירות, שיחות, הליכות, מסעדות והמון חברות.
חלפנו בשייט איטי סביב חומות דוברובניק, 
התלבטנו אם להטיל עוגן ולטייל בה מעט אך נחילי התיירים שראינו על חומות העיר וסביב לה שכנעו אותנו להמשיך בדרכנו. 





חומות דוברובניק


בילינו יום מופלא במפרץ SLANO



מפרץ SLANO


אסף ולין מכינים ארוחת בוקר




בקורצ'ולה היפהפיה בה גם פגשנו את אבי לוי וגילי.




ה"דנא" בפרפר

קורצ'ולה היפה








בהמלצתו של אבי ולאחר ששט עם הדינגי למסעדה והזמין 3 שעות מראש את מנת ה PEKA, זכינו לארוחת ערב מהטובות שאכלנו – מעדן מלכים של ממש. מומלץ בחום!! שם המסעדה KONOBA LANTERNA ממוקמת בעומק מפרץ העגינה UVALA LUKA KORCULA. צריך להזמין מראש את ה LUMB PEKA. יש גם מנה דומה של דגים ופירות ים אך לא היתה לנו הזדמנות לטעום – אולי בפעם הבאה.



ככה מכינים LUMB PEKA

השף הגאה


LUMB PEKA - הכי טוב שיש - מומלץ!!!!



לילה נוסף בילינו במערב קורצ'ולה במפרץ GRADINA על בויה, ובעיירה המתוקה VIS באי הנושא שם זהה.















































VIS

VIS


נפרדנו מאסף ולין ב VELA LUKA אשר בקורצ'ולה, מילאנו את מיכלינו במים ושמנו פעמינו למפרץ TRI LUKE בדרום מערב האי לסתם מנוחה בת יום של הוא והיא לאחר כמעט חודש בו ארחנו חברים ובני משפחה.
אבי וגילי שלחו לנו מסרים עקשניים לפיהם הם מצאו את המקום בו פגש אדם את חוה והציעו שנצטרף אליהם עם הבטחה שארוחת הערב עליהם ואצלם בסירה. ואנחנו חזרזירים קטנים, לא עומדים בפיתוי. ברוח דרום מזרחית של 18 קשר, מערך מלא, ה"דנא" טסה 8 קשרים והנה אנחנו במפרץ UVALA KREMENA אשר באי LASTOVO. אכן פיסת גן עדן באי שכולו שמורת טבע, יפהפה באופן שמאפיל על רב המפרצים הקודמים. אלא מה? רוח דרומית חזקה נושבת בגן עדן ובלילה צפויה להתחלף לצפונית חזקה. מה עושים מה עושים? לאחר התלבטויות, וכשגילינו שמסתור הצוללות פנוי, נכנסנו אבי ואחריו אנחנו לעגינת לילה במקום הכי מוגן בים התיכון.

"ימה 1" וה"דנא" במיסתור הצוללות באי לסטובו








ובערב, כמובטח, ארוחת השף אבי לוי, לפי כל כללי הטקס, מנה ראשונה, מנה עיקרית עם תוספות, קינוחים והכל מוגש כל כך יפה וטעים, בכלי חרסינה וזכוכית – תענוג לעין ולחך.
אבי וגילי ניצלו את הצפונית של הבוקר כדי לשעוט דרומה לפגישה עם בני משפחה ואנחנו נשארנו עוד יום בגן עדן בו הרוח שקטה בינתיים והכל הייה יפה כל כך!!!



עם ערב ניגשה למיסתור שלנו יכטה עם ערמה של כ 10 פולנים צעירים ועליזים ושאלו אותנו אם אפשר לעגון לצידנו, כאילו בנינו במו ידינו את מיסתור הצוללות הזה עבור ה"דנא" באופן פרטי. כמובן שנתנו להם אישור, סייענו להם בהיקשרות לרציף, כי הייה ברור שמתוך ה 10 רק הסקיפר יודע מה לעשות והאחרים, כפי שאחד מהם הגדיר מאוחר יותר, we are quick learner…"". הם כל כך התרשמו מהארוח הנדיב שלנו ומיד הוציאו בירות ומצב רוח לערב נעים של חוויות שייט, המלצות הדדיות למקומות שכדאי לבקר בהם וסתם צחוק על הפוליטיקה שלנו ושלהם.
בבוקר, בעוד אנו מתארגנים ליציאה , ניגש אלי אורי, מחזיק את הראש ואומר לי חטפתי מכה חזקה בראש, מסיר את הכובע שכבר הייה די אדום ומיד נחלי דם זורמים לכל עבר. אני גיבורה קטנה מאד בסביבת דם שזורם מחוץ למערכת המיועדת לו אבל מיד רצתי להוציא את תיק העזרה ראשונה, הגשתי לאורי עזרים שונים לעצירת הדם ולחבישה. אורי כרופא הסירה, הצליח לבלום את שטף הדם, אך לאחר ניקוי הפצע נראה היה שאולי צריך לתפור.... בטרם החלטה אם להפליג לעיירה הסמוכה ולברר אם יש בה שירותי רפואה (לא היה נראה שזה סביר ביותר), שאלתי את הפולנים אם יש ביניהם מישהו שמבין קצת בעזרה ראשונה. החמוד שערב קודם הגדיר עצמו כמי שלומד מהר, התגלה כרופא. מיד קפץ ל"דנא": עם תיק העזרה ראשונה שלו, בדק, ניקה ופסק שאם אורי יתנהג יפה, דהיינו לא ירטיב את הראש לפחות יומיים, אפשר לחבוש ללא תפירה למרות שאם היינו עכשיו במרפאה שלו הוא הייה תופר תפר או שניים. אורי הבטיח וקיבל חבישה מקצועית.
החבישה וההבטחה הובילו לכך שאורי בחששות רבים ויתר על תפקידו המסורתי לצלול ולבדוק אם העוגן שלנו תפס כמו שצריך ובמפרץ SKRIVENA הוא הפקיד את בטחוננו בידי. צללתי לעוגן והבטחתי לו שהכל תקין.






אם יש משהו ששייטים ממש לא אוהבים ואנחנו נמנעים באדיקות מלעשות זאת, זה להגיד לשייט אחר מה נכון ומה לא נכון לעשות. אבל... תמיד יש פעם ראשונה. המפרץ הוא מקום פופולרי בו עשרות סירות צ'ארטר עוגנות לבילוי יום ורבות נשארות ללילה. צ'ארטרים הם קצת כמו "נהגים של שבת" הם יודעים להפליג ולעגון אבל לא מאד מיומנים בזה ולא תמיד לוקחים בחשבון את כל האופציות בטרם הטלת העוגן. אחד כזה הטיל עוגן בין הסירה שלנו לסירה אחרת שהמרחק בינהן הייה אופטימלי עד אותו רגע. הטיל עוגן ומיד כל הצוות עלה על הדינגי וירד לבילוי בחוף. עם שובם חשבנו שירימו עוגן ויעלמו אל האופק אך טעינו...הייה ברור מעל לכל ספק שבעגינה הנוכחית הסירה שלו תתקל בסירה שלנו ובסירה השניה במהלך השעות הקרובות, הרדיוס שלו פשוט לא איפשר אופציה אחרת. אנחנו ישבנו על הסיפון שלנו מודאגים, הסקיפר של היכטה הרחוקה מעט מאיתנו, ישב מודאג ורק הצ'ארטר מבסוט...לאחר משא ומתן ארוך בינינו והימורים מה יכולות להיות שלל התגובות של הסקיפר על סירת הצ'ארטר, נפל הפור ואני לקחתי על עצמי לנסות לדבר על ליבו. חתרתי על הסאפ, ביקשתי לדבר עם הסקיפר. יצא אלי בחור חייכני, שאלתי אם הם נשארים ללילה, ענה שכן ואני בדחילו ורחימו מסבירה לו שאני ממש מתנצלת אבל נראה לי שהסירות שלנו קרובות מדיזו לזו. בחיוך גדול הוא מבטיח לי שאין שום בעיה הוא כבר מרים את העוגן ומזיז את הסירה. וווווףףף, כמה אויר יצא לי מהראות....ואכן תוך דקות ספורות הוא הרים עוגן ועבר למקום מרוחק ובטוח. לפעמים, כפי שד"ר מיכאל צור, מומחה לניהול מו"מ אומר, צריך פשוט לבקש כי באמת יש סיכוי שהצד השני יעתר.
בארוחת הערב במסעדת PORTO ROSSO, אליה נשלחנו על ידי הפולנים מאמש, בעודנו מתענגים על האוכל והיין אני מרגישה שעם לגימת היין נכנס לי לפה משהו, מנסה להוציא וחוטפת עקיצה בגג השפה העליונה ובעקבותיה נופלת שדודה על השולחן דבורה. עכשיו היה תורו של אורי לרוץ להביא קרח. יומיים הסתובבתי כמו מוזרקת בוטוקס והגעתי למסקנה שבשלב זה אמשיך להסתדר עם השפתיים שיש לי.
אז לסיכום היום – אחד חתך בראש, אחת עקיצה בשפתיים – יום לא משהו.
בשלב הזה לאורי היה נדמה שהוא קצת מיצה את הפורמט של הפלגות קצרות ובילוי ארוך במפרצים מדהימים והוא מתגעגע לים על מרחביו ולשייט ממושך יותר, בנוסף התעוררו אצלו הגנים האיטלקיים והוא התחיל ללחוץ חזק על הפלגה לונציה. לאחר דיונים והתלבטויות, בחינת מזג האויר ואופציות להשארת הסירה באיטליה אם יעלה הצורך, התחלנו לדהור לכיוון ונציה.

מידע נוסף לשייטים

כניסה ב CAVTAT – חובה לעגון ברציף השלטונות (בתשלום גם אם רק לשעה), אחרי הסידורים אפשר להטיל עגן בצד השני של המפרץ ללא תשלום

VIS – תשלום גבוה (550 קונות) ברציף העיר שמספק מורינג וחשמל. מים ניתן למלא רק בין 18:00 ל 19:00. תשלום פחות גבוה לעגינה על בויה (300 קונות) ותשלום של 150 קונות על העוגן הפרטי – לא יאומן!!
כאשר מצויין מחיר הוא לסירה באורך 13 מטר.

LASTOVO – אי מדהים שכולו שמורת טבע. עגינה על עוגן בכל מקום היא בתשלום לרשויות שמורת הטבע של 130 קונות.

עגינה בחינם או בתשלום – מהספר שבידנו (( ADRIATIC PILOT –IMRAY לא ניתן לדעת באילו מפרצים ועיירות ניתן לעגון ללא תשלום ובאילו העגינה חינם ולפיכך לקח לנו זמן "לפצח" את הקונספט בקרואטיה. המידע הבא הוא רק קו מנחה ואיננו נכון לכל קרואטיה, אבל כדאי לזכור אותו כי הוא נכון במקומות רבים. אז ככה, כמעט בכל עיירה שיש רציף יש גם כמה בויות וניתן גם להטיל עוגן. התשלום המירבי הוא על הרציף, תשלום מופחת על בויה והתשלום הנמוך ביותר עבור עוגן פרטי. לעיתים התשלום עבור עוגן פרטי ובויה הוא זהה. רק במקומות שאינם שמורות טבע ואין בסמוך עיירה, העגינה על עוגן תהייה בדרך כלל בחינם. למשל באי MOLAT, בחלק הדרום מערבי של האי יש עיירה קטנה בשם LUCINA בה יש מעגן בתשלום עם מורינג, מים וחשמל ובצד השני של האי והעיירה (מרחק 5 דקות הליכה ברגל מצד אחד של האי לשני) יש מפרץ רחב ידיים LUKA JAZI שהעגינה בו נוחה, בטוחה, נעימה ובחינם. מבחינת הצטיידות באוכל ומסעדות אין בעיה להגיע לעיירה.

נהלי כניסה ויציאה מיסי התייר והתשלום עבור הטרנזיט לוג הם לתקופה מסויימת המצויינת במסמכים שניתנים במשרדי ה HARBOR MASTER. אם אתם מקפצים בין איטליה לקרואטיה, לא תצטרכו לשלם שוב עבור טרנזיט לוג ומיסי תייר, כל זמן שהניירת שלכם בתוקף.





תגובה 1:

Unknown אמר/ה...

שוב כפי שכתבתי לך בעבר זו פשוט הנאה גדולה .. כאשר אנו קורא מלוווה אותי תחושות כמו תמיהה, הפתעה, הערצה למסע המופלא שלכם . תמשיכו להנות .
ממתין בקוצר רוח לסיפור הבא .