צרו איתנו קשר במייל:

כתבו לנו למייל שלנו: dana@memail.co.il

יום שישי, 16 באוקטובר 2015

סלוניקי וחלקידיקי - קיץ 2015

מאמצע אוגוסט ועד אמצע ספטמבר בילינו חודש מושלם בהפלגה בין אצבעות החלקידיקי וטיולים יבשתיים באזור צפון יוון וכפרי הזגוריה.
מזג אויר מושלם, נופים מרהיבים, אוכל טוב, אורחים נעימים, מגוון טיולים בים וביבשה ושיחות עם מקומיים, פליטים סוריים ותיירים ממדינות שונות, הפכו את הפלגת הקיץ הזו למיוחדת במינה. חזרנו הישר לקלחת החגים המבעבעת בארוחות ומפגשים משפחתיים וחבריים רבים ואיכשהו פרסום חוויות הקיץ בבלוג התעכב מעבר לזמן הסביר. אבל מכיוון שפטור בלא כלום אי אפשר ובעיקר למען השייטים שמעט מדי מהם מגיעים לאזור, החלטתי שחשוב לאסוף את עצמי ולפרסם את עיקר חוויות הקיץ.
אני מודה... בסלוניקי הייה חם כמו בארץ והתכנית המקורית לבילוי של מספר ימים בעיר המרגשת הזאת עם מטען היסטוריה יהודית עשיר, התפוגגה. לאחר סיור קצר יחסית באתרים המרכזיים של העיר והתרגשות אמיתית מהעובדה שבאוטובוס התיירים יש תרגום בעברית ובמוזיאון הארכיאולוגי הגדול בעיר יש חוברת הסבר בעברית, החלטנו לנטוש את העיר ולהפליג דרומה לחופי קסנדרה (האצבע המערבית בחלקידיקי) כדי להנות ממזג אויר קצת יותר שפוי.
תצפית על סלוניקי מהמבצר בעיר העליונה

איפה חוץ מסלוניקי מצאתם אפשרות לתרגום בעברית באוטובוס התיירותי??

קשת גלריוס בסלוניקי

תחנתנו הראשונה היתה ב SKIONI  עיירת דייגים תוססת, מלאה תיירים יווניים, ילדים ומתקני שעשעועים לקטנים ברחבת המעגן. הטברנות מלאות והאוכל מצויין. חופי ים חוליים נוחים לילדים ומשפחות. בהליכת הבוקר מתגלים כרמי זיתים ואחוזות קטנות ומטופחות. מקום חמוד! 
בילינו יום ולילה במפרץ KOUFO - מפרץ החרשים היפהפה. לאורי בער להגיע למקום בו ניתן לצלול ולנקות את הפרופלור, לבדוק ולהכשיר לפעולה את מנוע הדינגי ואני סתם נהניתי מחתירה על הסאפ ו"גילוי" ארצות חדשות. מסקיוני הפלגנו לניקיטי NIKITI כדי להכין את הסירה לקליטתה של משפחת אורי - אברהם, יעל, גל ויונתן.
ניקיטי עיירה תיירותית הומה ושוקקת. אלפי חדרים להשכרה בבתי מלון, צימרים, דירות, קראוונים וכו'. חופי ים מקסימים, טברנות על קו המים וגדודים של משפחות תיירים בעיקר ממדינות הבלקן, שופעות בשמחת חיים ארוזה בבגדי ים קטנים על גופות מבושלות Well done. פרטים על המרינה ב"טיפים" לקרוזרים.
לאחר התארגנות, נקיונות וכביסות, אנחנו מקבלים את פניה של משפחת אורי לבילוי משותף של מספר ימים. קוראינו הותיקים מכירים את אברהם אורי, שייט מעולה וחבר לדרך שהצטרף אלינו בחציית האטלנטי מערבה. יעל זוגתו, שפית מחוננת ובעלים של המסעדות הטובות בארץ טופולופומפו, צפרא ורשת מוזס. גל ויונתן ילדיהם החינניים להפליא הביאו אתם משב רוח צעיר ורענן ל"דנא". את היום הראשון בילינו בניקיטי, כאשר גל ויונתן מצטרפים לילדי התיירים האחרים בקפיצות מהמזח למים הצלולים, באימונים ראשונים על הסאפ והכרות עם החיים ב"דנא". הימים הבאים עברו עלינו בהפלגות מתונות ממפרץ למפרץ. עגינות יום מול חופים מדהימים ועגינות לילה במפרצים קסומים, כאשר גל ויונתן מתרגלים קפיצות מחרטום הסירה, שחיה, חתירה וסתם הנאה מכל הטוב הזה....
ברנץ' ראשון ב"דנא"














משפחת אורי בהרכב מלא



 ואנחנו המבוגרים נהנים מלא לעשות הרבה וללוות את הצעירים בפעילויות הימיות ובתכנון הארוחה הבאה. בילינו שוב במפרץ KOUFO, הפלגנו לצד המזרחי של האצבע האמצעית - SITHONIA לאי DHIAPOROS ובחרנו להעביר יום במפרץ ORMOS KOUMAROUDHES המדהים ביופיו - מים טורקיזיים, עצי יער הנושקים למים, לגונות חבוקות בין רצועות חול צרות - סוג של גן עדן. יום נוסף בילינו בנעימים במפרץ ORMOS DHIMITRIAKI כאשר המטרד היחידי במהלך הימים הללו היו התקפות פתע של נחילי צרעות שהיו משתלטות על הסירה בהמוניהן בכל פעם שההכנות לאורחה החלו. חשבנו לתומנו שהן לא עוקצות כי במשך מספר ימים למרות הנוכחות המוגברת שלהן איש לא נעקץ עד שאחת מהן נלכדה בין השוק לירך שלי והדרך היחידה שלה להודיע על נוכחות ולצפות למעט אויר היתה לעקוץ אותי - אוף זה כאב והתנפח וגירד במשך מספר ימים לא מבוטל.
גל ויונתן בפוזת טיטאניק


 

הגוזלים נפלו קצת כשיצאנו לים הפתוח....




גל והסאפ
יונתן והסאפ

והבנים לבית אורי


הבנות לבית אורי





















המלכה שלנו במימי הטורקיז של החלקידיקי



את הערב האחרון העברנו במרינה של PANAYIA כדי לאפשר לנהג המונית להגיע ביום שלמחרת לאסוף את משפחת אורי להמשך חופשתם בסלוניקי.







המרינה במפרץ PANAYIA

ושוב אנחנו רק הוא ואני, צוות ה"דנא" המצומצם והקבוע שמים פעמינו לשורש האצבע האמצעית לכפר  PIRGADHIKIA. כפר חמוד המונח על מדרון וגולש לים. מעגן מצ'וקמק, רציפים שהכבלים המחברים ביניהם נחתכו והם צפים להם כל אחד בנפרד מה שלא מאפשר מעבר רגלי לאורך הרציף וכל ירידה לחוף כרוכה בחתירה בדינגי או בסאפ למרות היותנו קשורים לרציף. למרות הצ'יקמוק, המקום מוגן, המים צלולים צלולים. יש רק עוד 2 יכטות במקום וטיול הבוקר מגלה נופים מרהיבים.









בהמשך היום הפלגנו לאי הקטן  ALMMOULIANI ולמרות שהספר מפרט מספר מעגנות, בעצם אף אחת איננה ראויה לעגינה. חלקן מלאות בסירות דייג וסירות תיירים ובחלקן אין מספיק עומק להכיל את ה"דנא". לאורך כל היום משקיף עלינו הר האתוס המחודד מכל זוית אפשרית כאשר הוא נראה מרוחק ועוטה סוד אבל ארחיב עליו בהמשך.

הטלנו עוגן במפרץ TSARKI. מפרץ יפהפה שעל חופו שני אתרי קראוונים ואוהלים מתוקתקים להפליא ואלפי נופשים המבלים על החוף לצלילי מוסיקה בדציבילים מחרישי אוזניים. אורי איתר סלע שאליו הבאתי אותו ואת ציוד הדיג התת מימי על גבי הסאפ כדי שידאג לחומרי הגלם לארוחת הערב ואני המשכתי בסריקות קוי המתאר של המפרץ על גבי הסאפ - תענוג גדול! בערב המוסיקה פסקה ושקט נעים עטף את המפרץ. אבל גם בגני עדן קטנים יש לעיתים תקלות ונראה הייה שאתר הקראוונים החליט שבלילה כשאף אחד חוץ מיאכטה זרה שעוגנת במקום לא מרגיש, כדאי להם להזרים את השפכים למפרץ - לא נעים!
רצועת החוף תוססת ביום

ושקט מוחלט לאחר השקיעה...
עם בוקר החלטנו שזה לא מקומנו וחזרנו למזח המצ'וקמק ב PIRGADHIKIA כדי שאורי ישאר במקום ישוב עם גישה למסעדות ו WI-FI כאשר אני טסה לפגישות בארץ.
לאחר יומיים שאני בטיסות הלוך ושוב ואורי בעבודות ובילויים בסירה, שבנו והפלגנו לאי המקסים DHIAPOROS לבילוי יום במפרץ הקסום AK KORAKIES. בערב שבנו למרינה ב PANAYIA כדי לקבל בבוקרו של היום הבא את יוסי גולן עם זוגתו וסלה וחברתם אנני שעשו את כל הדרך מסופיה אשר בבולגריה כדי לבלות אתנו את ימי סוף השבוע. את ימי ולילות חמישי ושישי בילינו במפרצי DHIAPOROS כאשר יוסי גומע מרחקים אדירים בשחיה, וסלה ואנני מתאמנות בחתירה על הסאפ והדינגי, אורי מבשל ומגיש ארוחות גורמה - ברבוניות בערב הראשון ופסטה בערב השני ואני טועמת מכל אחת מפעילויות הכיף בהתאם למצב הרוח ופניות כלי השייט הקטנים.







וסלה ואנני מתרגלות חתירה בדינגי כשאורי שומר ברקע



ללא מילים....


יוסי גולן - נראה שהוא מבסוט

וסלה נקיה וריחנית...
אנני שהגיעה כל הדרך מארה"ב, מאד מרוצה מחופשת השייט







במוצאי שבת שבנו ל PANAYIA כדי לנצל את הרכב של יוסי ווסלה ואת הכרותם עם האזור כדי לנסוע לטיול בכפר היפהפה PARTHENON, משקה אל מול שקיעה מדהימה וירידה למסעדה מקומית שוקקת שהגישה לנו ארוחת פרידה כדת וכדין.
רחוב מקסים בכפר פרתנון


יוסי, וסלה ואנני בערב הפרידה
ארוחת פרידה בטברנה מקומית





לאחר הפרידה מהצוות הבולגרי, חזרנו להיות אנו שנינו -


שמנו פעמינו לאי THASOS. בדרך מותר להתקרב רק עד כחצי מייל מהר האתוס ולשון היבשה המזרחית הנקראת ATHOS שהיא בעצם אוטונומיה נזירית בתוך יוון בעלת ממשל עצמאי המנהל כ 2,000 נזירים נוצרים יוונים אורתודוקסים ב 20 מנזרים הפזורים ברחבי לשון היבשה היפהפיה הזו. אחד המאפיינים של המדינה הנזירית בהר האתוס הוא שהכניסה לנשים וכל בעל חיים ממין נקבה אסורה בהחלט. לפי המסורת הנוצרית המקומית, בשנת 49 נקלעה ספינתה של מריה המלווה ביוחנן השליח לאתוס בהיותם בדרכם לקפריסין. ספינתם נחתה סמוך למקדש אפולו, במקום בו ניצב כיום מנזר איווריון. הבתולה נפעמה מיופיו של חצי האי, בירכה אותו וביקשה מישו כי יעניק לה אותו כגן. קול נשמע והבטיח לבתולה את חצי האי:
"יהא מקום זה לרכושך ולגנך, ולגן עדן ולגאולה לאלה המבקשים להיגאל." 
מרגע זה הוקדש המקום לאם האלוהים ונודע כ"גנה של הבתולה", והוא נאסר לא רק לכל אישה אחרת, אלא לכל בעל חיים ממין נקבה.
הר האתוס

מנזרים על האתוס





אז התקרבנו רק כמה שמותר, צפינו במנזרים היפים וברוחות משתנות מ 0 ועד 15 קשרים הגענו ממש באור אחרון לעיירה היפהפיה LIMENARIA באי THASOS.
LIMENARIA

LIMENARIA

 רצינו להישאר יותר באי המקסים הזה אבל חיכתה לי שוב טיסה לארץ ומהרנו לצאת לכיוון KAVALA כדי להשאיר את ה"דנא" ואת אורי בעיר שוקקת ובמקום מוגן לא לפני שהבטחנו לעצמנו לשוב ולטייל בצורה יסודית באי הזה. ההפלגה ל KAVALA שוב ברוחות משתנות עד 20 קשר. עגנו במעגן של מועדון היכטות המקומי המנוהל ע"י אב ובנו, שניהם ידידותיים ונכונים לכל עזרה והכוונה. בין היתר שלחו אותנו למסעדה מקומית השוכנת בבטחה מתחת לאקודוקט ומגישה ברבוניות טריות עשויות היטב ולצידן עגבניות על הגריל בתוספת הרצינה המקומית - ארוחה מושלמת במחירי כלום שמזה זמן לא פגשנו ביוון.
האקודוקט בקוואלה

תצפית על קוואלה מהמצודה בעיר העתיקה

תצפית על מועדון היכטות מהמצודה



קוואלה בוערת בצבעי שקיעה
הרובע העתיק של KAVALA והמצודה המרשימה החולשת על המפרץ מספקים לי טיול בוקר מרהיב רגע לפני שאני עוזבת שוב לטובת פגישות בארץ ומשאירה את אורי לשמור על ה"דנא" ולקיים מפגשים מרתקים עם פליטים סוריים ש"נשפכו" באלפים ממעבורת שהביאה אותם מלסבוס כאשר אוטובוסים מחכים להם כדי להסיעם לגבול בולגריה בדרכם לארץ המובטחת - גרמניה.הפליטים עם תיקים קטנים, אייפון ומקל לתמונות סלפי, רובם בלבוש מערבי, משכילים, דוברי אנגלית ואופטימיים, מודים שהם  תומכי ממשל אסאד ומנצלים את האוירה הנוכחית באירופה כדי להבטיח לעצמם ולבני משפחתם עתיד טוב יותר באירופה כאשר נראה שהכסף מצוי בכיסם כדי לפתוח את הפרק החדש בחייהם. העובדה שאורי מישראל משחררת מפיהם ברכה ותפילה לשלום מהיר באזורנו.



הפליטים הסוריים בתור לאוטובוס






משפחת פליטים צעירה, חייכנית ומלאה באופטימיות...


עם חזרתי מתקרב מועד סיום החופשה ואנחנו מפליגים למספנה של מניטסאס (Manitsas Marine) ב -   NEA PERAMOS כדי להוציא את ה"דנא" מהמים לשנת החורף שלה. מניטסאס, יווני שחי שנים רבות בארה"ב וחזר למולדתו בגלל Pure stupidity לפי עדותו, הוא בעל מקצוע מעולה שמעסיק במספנה רק בולגרים כי, שוב לפי עדותו, היוונים לא רוצים לעבוד, הוא אדם מיוחד במינו. הוא מעמיד רכב לרשות השייטים שסירותיהם מתאפסנות אצלו ואם הרכב בשימושו של מישהו אחר הוא בעצמו יסיע לעיר וחזרה (מרחק של חצי שעת נסיעה!). כמובן שמפתחות הרכב נשארות בסוויצ' ואף אחד לא מודאג מכך. הוא מאגר בלתי נדלה לכל מידע מקצועי או תיירותי שאנחנו זקוקים לו וכמו כן אוהב להפליג בסיפורים על סבא שלו שהקים את הישוב במסגרת הטראומה הלאומית שהתרחשה ב 1922 כאשר מליון וחצי יוונים שהתגוררו בשטחה של תורכיה נשלחו ליוון במסגרת הסכם החלפת אוכלוסיות בין תורכיה ליוון. התהליך שחזר על עצמו גם ב 1955 אז "רק" 200 אלף יוונים נשלחו מתורכיה ליוון השאיר צלקות עמוקות באוכלוסיה המקומית והם שבים ומספרים על כך. התייר הממוצע יכול להבחין בהשפעות התורכיות על האוכל באזור שקיימים בו אלמנטים רבים מהאוכל התורכי -  דווקא לטובה! ממולאים שונים, לחמג'ון ובקלאוות שונות. גם חלק גדול מהאדריכלות באזור היא אדריכלות איסלאמית ורבים מהמקומות נקראים NEA משהו על שם הישוב המקורי הנמצא בתורכיה. כך ניתן למצוא את PERAMOS המקורית סמוך לאיסטנבול בתורכיה כאשר כל תושביה גורשו ליוון והקימו את NEA PERAMOS בהנהגתו של סבא של מניטסאס. כאשר הסירה ארוזה ומוכנה
 לחורף,





אנחנו נפרדים ממניטסאס וסיפוריו לטובת טיול יבשתי בצפון וצפון מערב יוון. בשנים האחרונות חצינו אוקינוסים והגענו להרבה מקומות דרך הים. גם כשערכנו טיולים יבשתיים ברכב הם היו בדרך כלל קצרים ולרב הסתיימו בחזרה ללינת לילה בסירה. הפעם חרגנו ממנהגנו והחלטנו לטייל באמת ביבשה כמו שפעם היינו עושים, בלי לקבוע מקום לינה מראש אלא לשרטט קווי מתאר כלליים ולזרום עם המקומות והאנשים אליהם נגיע. הייה לנו טיול מדהים במפלים של EDESSA,























 בכפרי הזגוריה הקסומים, בקניון הויקוס, הנהרות והגשרים של האזור הקסום הזה. 
מכיוון שנופי הזגוריה פשוט עצרו את נשימתנו, להלן אוסף תמונות שיעשו לכם חשק לארוז הכל ולהיבלע במים הצלולים ובין הצוקים התלולים.
קניון הויקוס

































הצימר שלנו בכפר ויקוס מעל קניון ויקוס המדהים





לקינוח, בדרך חזרה לסלוניקי ביקורנו בקברי המקדונים.
אחת התופעות המצחיקות של הטיול היבשתי היתה המפגש עם תיירים ישראליים רבים שנעדרו לחלוטין מאזורי ההפלגה שלנו אך צצו כפטריות אחרי הגשם בכל פינת חמד בזגוריה.

המלצות וטיפים לקרוזרים:

מרינה סלוניקי ממוקמת בפאתי העיר באזור שנקרא KALAMARIA.

  • בכביש שמעל המרינה יש אוטובוס מספר 5 שנוסע למרכז סלוניקי כל חצי שעה בעלות של יורו לאדם.
  • אחד הרחובות היוצאים מהכביש הראשי מעל המרינה נקרא POISSALIDI, במספר 9-11 נמצאת מסעדה משפחתית מצויינת ששמה ZABETOGLOU, טלפון 2310452259 - כל מה שתזמינו בה טעים ובמחיר סביר ויוגש בחיוך וחן. המסעדה הפכה למסעדת הבית שלנו ומאד נהננו לחזור אליה שוב ושוב.
  • ממול למסעדה יש מאפייה מצויינת שתצייד אתכם בלחמים, עוגות, עוגיות ומאפי גבינה ותרד לאורחת הבוקר.
  • ובסמוך סופרמרקט CAREFOUR בו נח להצטייד להמשך ההפלגה בכל מה שצריך.
SKIONI - מעגן נח ומוגן, ליד הקיר החיצוני יש 4 מטר עומק והעיירה כייפית.
NIKITI - בעיקרון המרינה מסודרת ומוגנת אבל חנוקה בסירות מקומיות וסירות השכרה של חברת אלבטרוס. נציגי אלבטרוס מאד ידידותיים ועוזרים למצוא מקום עגינה במקום סירות שלהם שיצאו לים. יש לתאם כל עגינה עם האחראי במקום בשם מקי - ניתן למצוא אותו בביתן הקטן בכניסה למרינה.עגינה במקום פנוי ללא תאום יכולה להסתיים בכך שספינת דייג שתחזור בלילה או לפנות בוקר תאלץ אתכם לזוז - לא חבל?? תאמו את העגינה ויהיה לכם כיף! העיירה שווה!
PANAYIA MARINA - המרינה נמצאת במרחק של כ 2 ק"מ מהכפר הנושא את אותו השם במעמקי המפרץ ולפיכך מוגנת. מקומות העגינה ליכטות אורחות הן רק ברציף החיצוני ולמרות שבחלק מהמקומות יש מורינג, לא מומלץ לסמוך עליו ויש להטיל עגן. בכל מקרה רצוי לתאם את העגינה עם מנהל המרינה שנמצא במשרד רק בשעות אחר הצהריים. תשלום סימלי לעגינה. מים וחשמל חינם.
LIMENARIA באי THASOS - חשוב לדעת שאם אין מקום עגינה ליד הרציף ניתן להטיל עגן בכל מקום בתוך המעגן. בניגוד לכתוב בספר - יש עומק של 4 מטרים בכל חלקי המעגן.
KAVALA - עגינה במועדון היכטות המקומי על הרציף העירוני הוא נח ומוגן ועובדי המועדון ידידותיים וזמינים לכל שירות ומידע. הם גובים 10 יורו ליום בגין עגינה ועוד 10 יורו ליום אם מתחברים לחשמל ומים.
MANITSAS MARINE - המספנה של מניטסאס ב NEA PERAMOS. מנוף להרמת סירות, שירות מקצועי ואדיב, מחיר מהנמוכים שיש בים תיכון. http://kmvp.eu/jmlmanitsas 

תגובה 1:

Oved אמר/ה...

הי מיכל ואורי,

נכנסתי לבלוג כדי לראות מה חדש.
קראתי את סיפור המסע לחלקידיקי לראשונה רק היום, לאחר שנתיים.
נהניתי מאוד. אני מרגיש כמו אותם ה"ספורטאים" שכל עולמם
הוא סביב תכניות הספורט בטלביזיה.

כמו שאמרתי בשיחתנו, מצפה לרשמי מסע אודות חופי הים האדריאטי.

באהבה

עובד