צרו איתנו קשר במייל:

כתבו לנו למייל שלנו: dana@memail.co.il

יום שלישי, 28 במאי 2013

מברמודה לאזוריים BERMUDA TO AZORES


מברמודה לאזורים
ברמודה היא אי יפהפה ומטופח אשר המוניטין שיצאו לו בהקשר של המשולש הנושא את שמו עושים לו עוול גדול. אנו הימאים טובעים ממילא בשלל אמונות ופחדים ומקפידים בקלה כחמורה בכל הקשור להתנהגות בים ובסירה אך הידיעה כי אנו מפליגים לברמודה הכניסה לעמדת כוננות גם את הרגועים שבידידינו. בעת כתיבת שורות אלו, כאשר אנו נמצאים במרחק של 1,400 מייל מברמודה, אני יכולה להגיד בבטחה כי האי המקסים הזה הוא בהחלט אחד היפים שטיילנו בו, ובהחלט מומלץ להגיע אליו אם כתחנת ביניים בהפלגה מהקריביים לאזוריים ואם לנופש של מפרצים, אוכל טוב ו"בטן גב". שני דברים צריך כן לקחת בחשבון – 1. האי מוקף ריפים מכל צדדיו למרחק של עשרות מיילים והכניסה אליו בכלי שייט היא רק דרך המעברים המסומנים היטב וברור שבטרם עידן הצ'ארט פלוטר, הג'י פי אס והאקו סאונדר, מצאו  עצמם רבים מכלי השייט רוכבים על גבי הריף  ויתכן שעובדה זו תרמה לבנית אגדת המשולש. 2. יוקר המחיה באי גבוה בטרוף וכל הצטיידות משמעותית כדאי לעשות באיים אחרים ולהשאיר את ההצטיידות בברמודה רק למוצרים טריים בודדים.
מכיוון שחווית חציית האטלנטי מערבה נצרבה בנו עמוק והותירה לקחים נכבדים ולאחר ששמענו מיכטונרים רבים על נסיונם האישי במסלול שלפנינו, החלטנו שבחצייה מזרחה נצטייד בכמה עזרים שיקלו את חיינו במהלך ההפלגה.
לאחר ששמענו מצוות מאד מנוסה שהטלפון הלוויני שלהם חדל מפעולה במהלך החציה והותיר אותם לנוד ולנוע באוקינוס ללא תחזית סדירה, הצטיידנו במכשיר לוויני נוסף והפעם מרשת אירידיום כך שאם חלילה רשת אינמרסאט או המכשיר הראשוני שלנו לא יעבדו יהיה לנו גיבוי של קשר לוויני.
בהמלצתם של נירית וקריס סלייני וימאים רבים נוספים, רכשנו את שירותיו המאד מאד מקצועיים של קריס פרקר המספק תחזית מזג אויר מאד מפורטת ומנומקת כולל המלצות למסלול הפלגה המבטיח שנשאר באזורים בהם נושבת רוח של בין 10 ל 20 קשרים  ונמנעת מהפלגה לאזורים עם רוח חזקה מדי או נטולי רוח כלל תופעות מאד שכיחות בחלק זה של האוקינוס.
כמו כן הבטחנו את עצמנו גם על ידי שירותיו המקצועיים והזמינים של אברהם אורי ידידנו היקר שחצה אתנו מערבה ואין כמותו מבין ללבם של ימאים המייחלים לתחזית עדכנית. ו...אחרון חביב, התקנו את כל הדריברים הדרושים של הטלפון הלוויני על המחשב הנייד כדי שנוכל להוריד תחזית בעצמנו. אמנם כל תהליך כזה אורך יותר מ 10 דקות (כאשר יותם מחזיק את הטלפון מחוץ להאץ', אורי מגדיר את האזור הרצוי ואני על המחשב והחיבורים) אבל קבלת הנתונים בזמן אמת היכולת לנתח לבד את תמונת מזג האוויר שווה כל דקה! 



לאחר ששינינו את דעתנו מספר פעמים, בהתיעצות עם קריס פרקר, החלטנו לצאת בבוקרו של יום רביעי ה 15 למאי. התחזית דיברה על יממה עם רוח צפונית של 20 קשר ולאחר מכן רוחות מאד חלשות. מכיוון שה 15 הייה גם התאריך של יציאת משט ה ARC לכיוון האזוריים, הסתובבו באי עשרות ימאים בחיפוש אחר ג'ריקנים לדיזל כדי להבטיח אפשרות להפעלת מנוע במשך מספר ימים בהם הרוח תחדל. כמובן שגם צוות ה"דנא" הצטרף למרוץ. התחלקנו לצוותי משימה כאשר נהג המונית מוריד אותי בסופרמרקט גדול להצטיידות מזון אחרונה וממשיך עם אורי ויותם לחנות חומרי בניין גדולה לרכישת הג'ריקנים הנוספים וקורות עץ לתמיכת הג'ריקנים לרלינג. 


יצאנו לדרך של 1,800 מייל, עמוסים ב 730 ליטר דלק, פריזר מלא כל טוב, שרימפסים ובשרים מכל חיה אפשרית ומספר ארוחות מבושלות שהכנו מבעוד מועד לימים בהם הים יעלה ותנאי הבישול יהיו קשים. בתאי הסירה שוכבים בנחת בקבוקי מים, יין ובירה לצד שימורים שונים, חבילות פסטה ואורז כמו גם חטיפים וכיבודים מתוקים ומלוחים. בערסלים מתנדנדים הפרות והירקות וערמות הספרים סודרו במקומות זמינים. טקס היציאה לים הכולל שתיית רום מקומי וכיבוד אלי הים בלגימה הגונה מלווה בברכות ובקשות לדרך צלחה נערך ביציאה מתעלת St George's, המפרשים הורמו וה"דנא" טסה במהירות של 7.5 קשר – איזה כיף!!

כריס אכן מוביל אותנו בנתיב המשלב לעיתים רוחות המאפשרות הרמת ראשי וג'ניקר, לעיתים ראשי וחלוץ ולעיתים באין ברירה מורידים את מערך המפרשים ומפליגים על מנוע. 





ההפלגה נעימה ומערסלת ונוצרת שגרה של שנ"צ (שנת צהריים) ויותם כבר מודאג שמא הוא רוכש הרגלים מגונים שיקשה עליו להפרד מהם....
בכל יום אנחנו נהנים ממספר מופעי דולפינים עליזים המלווים אותנו למשך מספר דקות וחוזרים לענייניהם. פעמיים צפינו בלוויתנים המשפריצים את סילון המים שלהם בעודם נודדים לכיוון ההפוך מכיוון הפלגתנו. אחר הצהרים אחד לעת שקיעה אורי ויותם הבחינו במערבולת ענק לפני חרטום הסירה, בטרם הספיקו לעשות משהו, הבחינו בזנב לוויתן ענק צולל בירכתי הסירה, חוויה ששחררה מפיו של אורי את האמירה – "הים הזה הוא ממש מסוכן, בואו נפליג מהר ונגמור עם זה"! וגם צבי ענק ליוו אותנו ומכיוון שגם בים הם די איטיים – הספקתי לצלם אחד מהם.

מזג האויר הרגוע אפשר לנו לחקור כל מצוף שנראה באופק ולהפליג לכיוונו כדי לבדוק אם זה משהו שאולי כדאי להרים אל הסירה. כל המציאות הסתברו כמציאות שעדיף שישארו בים אך הם אפשרו לנו לתרגל את הנוהל של "אדם בים" עם לחיצה על MOB וגישה בטוחה למצוף.
להבדיל מהחציה מערבה, בה לא ראינו אפילו כלי שייט אחד מהרגע שעזבנו את קפו ורדה ועד יממה לפני הגיענו לסנט לוצ'יה,  בהפלגה הנוכחית בכל יום אנחנו מגלים על מסך הפלוטר, בהתרגשות רבה, כלי שייט הנמצאים בסביבתנו ופעמים רבות אפילו בקרבה גדולה מאד המאלצת אותנו לפנות דרך ו/או סתם לברוח...


כמובן שבלי דייג ותוצאותיו הערבות לחיך, אי אפשר...


























ולאחר דייג מוצלח ונקיון הקוקפיט, מה יותר מתבקש מאשר רחצה במי האוקינוס הקרירים?






















בהשראת מרק הדגים שאכלנו בברמודה, הכין אורי מרק דגים מעולה מהטונה שנידוגה. הגענו לשלווה ולנחלה – עכשיו ברור לנו מה אפשר להכין מהדג היבשושי הזה. פשוט מעדן מלכים!!
אי אפשר שהכל הכל יהיה מושלם אז במשך 12 שעות ניתך עלינו גשם שוטף עם רוח חזקה שהבריחו אותנו פנימה ודרבנו את יותם להגיד שזה בדיוק הזמן המתאים שהוא יכין לנו במו ידיו מנה חמה! 


העלמותה של הרוח למשך שעות ארוכות סיפקה תעסוקת בוקר לבנים – מילוי מיכלי הדלק מהמיכלים המתקפלים ומהג'ריקנים 




בעקבות "סיפורי ספנים", בנינו שלושתנו על כך שנסיים את החצייה הזו עם פחות 5-6 ק"ג סביב מותננו וישבננו אך לאור תנאי מזג האוויר ומצב הפריזר נראה שכולנו קיבלנו יפה במשקל – מחיר שאנחנו בהחלט מוכנים לשלם ובלבד שהתנאים ימשיכו להיות כפי שהם....רוחות חלשות וים רגוע.





יותם שהתפעל משגרת ואיכות הארוחות ב"דנא", התנדב ולקח על עצמו את משימת שטיפת הכלים לאחר כל ארוחה – כבר מזמן לא ראיתי מישהו, בוודאי שלא גבר (ושיסלחו לי הפמיניסטיות) ששוטף כלים ביסודיות כזו ומשאיר אחריו מטבח מבהיק ומצוחצח כולל כירת גאז נקייה וכיורים ללא רבב – ועל כך הייתה אומרת חברתי אתי סחף: " יש לו פיניש!"
בין ארוחה לשנ"צ, למשקה של לפני שקיעה, כולנו סיימנו לקרוא לפחות 5 ספרים כל אחד ומנסים להמר מה יגמר מוקדם יותר – חומר הקריאה, הג'ין, מי השתיה או הגאז לבישול....
בונוס נוסף שזכינו לו בהפלגה הזו הוא ליווי של ירח במילואו המאיר את פני האוקינוס כמעט כמו באור יום. מראה הזריחות והשקיעות של השמש והירח הם תמיד עוצרי נשימה כאשר סביבנו פרוסים מרחבים אינסופיים  של כחול...


ולפעמים כשאין ברירה אז צריך לצאת עם כל המיכשור לקוקפיט כדי להוריד תחזית - ושוב יותם עם הטלפון הלוויני גבוה, אני מתקתקת על המחשב ואורי - מצלם...

ביומיים האחרונים להפלגה ה"דנא" כמו סוסה אצילית המריחה את האורווה, דהרה ברוח צד של 20 עד 25 קשר במהירות של 8 קשרים בממוצע כאשר להקות דולפינים ענקיות מלוות אותה כמשמר כבוד עליז וחייכני המלווה אותה לחוף מבטחים. נכנסנו לנמל הורטה באי FAIAL אשר בקבוצת האיים האזוריים ביום שני ה 27.5 בשעה 24:00. עקב הצפיפות במרינה, הטלנו עגן בנמל, הרמנו כוסית יין, ברכנו את כל אלו שליוו אותנו בדרך המופלאה הזו והתמוטטנו לשנת לילה במיטה ללא הטיה והדבקות לקיר הקבינה.
ו...תודה ענקית לאברהם אורי שסיפק תחזית יומית וליותם שהייה אתנו בחלק זה של המסע בחיוך, במקצועיות ובקור רוח - שניכם הפכתם את החלק הזה של המסע לחוויה מתקנת!!!

סטטיסטיקות
מרחק - טורטולה אזוריים דרך ברמודה -- 2,700 מייל ימי
ימי הפלגה - 17.5 ימי הפלגה נטו
מהירות ממוצעת לכל ההפלגה 6.4 קשר
משקל הצוות - במקום לרדת 5 ק"ג כנראה עלינו את המספר הזה....יבדק בהמשך

2 תגובות:

נסיון אמר/ה...

אלופים! אבל קצת נעלבתי... גם אני משאיר מטבח מצוחצח!

Unknown אמר/ה...

כל הכבוד, אני רואה שבקרוב תחזרו לשלולית המקומית (הים התיכון), נו באמת עשיתם את זה...