צרו איתנו קשר במייל:

כתבו לנו למייל שלנו: dana@memail.co.il

יום שני, 18 במרץ 2013

פינתו של אורי לקרוזרים חוזרת בגדול!!!!

תת פינה -  תודות והפעם לצוות משאבי אנוש של פרטנר ששלחו לנו 7 ספרים (pilot book) שכוללים את הים התיכון, הים הקריבי ואיי האטלנטי קפו ורדה, קנריים והאזוריים. כמו כן לרון יציב על האנטנה ששינתה את חיינו. לנירית וכריס סלייני (בשנית) על הספרים הדגלים והמפות שנתנו לנו והיו לעזר רב באיים הקריביים.

לבקשת שייטים, במיוחד של ידידנו אבי לוי, כמובטח, אנסה לתת רעיונות ו"טיפים" לקרוזרים בקריביים... לא קל לסכם את האיים הקריביים לאחר 4 חודשי הפלגה בלבד שכן מדובר במאות איים, עשרות מהם מיושבים, פרוסים על  כ-  1,000 מייל ומכל זה היינו בפחות מחצי.

הים הקריבי/אטלנטי שונה בתכלית מים תיכון שלנו. חלק מהדברים, כמו שיטות עגינה, דיבור עם המקומיים ועם השלטונות, לומדים תוך כדי תנועה. אך דברים רבים אחרים, יש להתארגן לגביהם מראש.
לפני הכול יש להצטייד בספרות (פיילוט בוק) על האזור. לנו היו שלשה וכולם היו לעזר רב. כל מה שייכתב כאן בהמשך איננו תחליף לפיילוט בוק טוב.

הרוח והזרם חזקים -  הגלים (בין האיים) גבוהים....כל הזמן, לעיתים יותר ממה שהיינו רוצים, אבל בניגוד לים תיכון הכל  קבוע, ידוע מראש ומדויק להפליא.
גלים מתנפצים על הריף ב ANEGADA

Trade wind   - (רוחות הסחר) נושבת מנובמבר עד מאי. 15-25 קשר מזרחית עד צפון מזרחית.    גלים (בין האיים) 1.5-3מ' מצפון מזרח עד דרום מזרח,, זרם מערבי עד 2 קשר. בסמוך לאיים צפויה התחזקות וחוסר יציבות. יש להתחשב ולתכנן ביתר שאת את ה"לג" צפונה מגרנדה לגרנדינז, סנט וינסנט, סנט לוצ'יה, מרטיניק, גודלופ, עד אנטיגואה. מאנטיגואה צפונה חוזרים לגביות. מי שמפליג רק באיי הבתולה יהנה מאזור ללא גלים. כמות האיים והצפיפות משקיטים את הים.
ה"דנא" בהפלגה

דינגי -  חייבת להיות חזקה, עם תחתית קשיחה ומנוע אמין וחזק. המפרצים גדולים וצפופים,לא מעט פעמים עושים עם הדינגי מרחקים גדולים ברוחות חזקות.

עוגן -  חייב להיות גדול (כבד) ואמין רצוי מסוג מחרשה לנעיצה בעשבים וחול. כמו כן שרשרת ארוכה וכבדה. עם כננת מתאימה לנ"ל. הרוח והזרם כאמור לא מרפים.

סימונים  בכל הקריביים, כמו בארה"ב הסימונים הפוכים. בכניסה אדום מסמן צד ימין וירוק צד שמאל.

עומק - מפות של חלק מהאזורים אינן מדויקות. יש להצליב נתונים ממקורות שונים ולעיתים לעשות כניסה עם איש צוות/צופה בחרטום.

עגינה -  במרינות באיים הדרומיים, עד גואדלופ- המחירים סבירים (20-40 דולר לילה). אנטיגואה, סן ברט, סן מרטין ואיי הבתולה הבריטים, מחירים גבוהים יותר (40-60 ללילה) בסנט ג'ון וסנט תומס האמריקאים מחירים גבוהים מאוד (מעל 100 דולר ללילה). כל המרינות הגדולות מספקות הגנה ונותנות שרות מצויין.
עגינה במפרצים היא בדרך כלל על עוגן. בשמורות טבע העגינה על "בויות" של הנשיונל פארק, מחיר ההקשרות אליהן 10-30 דולר ללילה. באיים האמריקאים הבויות ברמה גבוהה והן מתוחזקות היטב. בכל שאר האיים רצוי לבדוק את טיב ההקשרות  ולפעול בהתאם, לפני החוויות בלילה. סירה מעל 60 פיט לא רשאית להקשר לבויות, בכל איי הבתולה.
עגינה על בויות ב NORMAN ISLAND BVI

חשמל - בנוסף לאלטרנטור ולמטען מתח חוף, חובה להצטייד בטורבינת רוח, פנלים סולאריים, גנרטור...שניים מהמתקנים לכל הפחות. רק הם מאפשרים שהייה ממושכת במפרצים בלי להדליק מנוע ועם בירה קרה במקרר וגלידה בפריזר. אם כבר יש חשמל כדאי גם להתקין אנוורטור ממיר מ 12 וולט ל 220, המאפשר פינוקים כמו קפה אספרסו, מיקרו וויב וכי"וב מכשירים שפועלים על מתח גבוה.
גנרטור הרוח בפעולה

מים -  רצוי להתקין מתפיל מי ים שזה שלב נוסף לעצמאות מוחלטת בין המפרצים. לנו לא היה מתפיל וזה חייב אותנו לעיתים להיכנס למרינות רק בשביל מים.

אוכל -  הצטיידות יש לעשות בסופרמרקטים גדולים. מומלץ לצאת לים (במיוחד באיים הדרומיים) עם מלאי גדול לכמה שבועות.

מסעדות -  באיים הצרפתים האוכל טוב, באיים האמריקאים וסנט מרטין ההולנדי סביר, באיים הבריטים מעורר רחמים.
לופסטר יודעים להכין ב BVI, אחרי הצילומים הוא הוגש לנו לארוחת הערב והייה מעדן!

צ'רטריסטים - מי שלא בא לו להפליג 5,000 מייל ומגיע על מנת לשכור סירה, מומלצים אחד משני המסלולים: לשכור במרטיניק ולהפליג דרומה לגרנדינז ובחזרה, או לשכור בטורטולה, איי הבתולה הבריטיים (B.V.I  ) ולהישאר בהם. (כ-60 איים, רבע מיושבים ומפרצים דוגמת יוון ותורכיה בלי סוף) . האפשרות הראשונה אתגרית יותר שכן החזרה ברובה ברוח קדמית ובין האיים הגדולים נחשפים ל-Trade wind. למרטיניק מגיעים בטיסה ישירה מפריז. לטורטולה מגיעים מפריז עם conection בסנט מרטין. מומלץ לשכור קטמרן, זה מגוון  את האפשרויות בכניסה למפרצים רדודים וללגונות.

                                   נוף קריבי טיפוסי

שלטונות, ויזות ושאר רעות חולות -  חשוב מאד באיים הקריביים לעשות יציאה וכניסה מסודרים בכל אי מכיוון שבאי הבא תמיד יבקשו את מסמכי היציאה של האי הקודם. דגל הסירה –לא מהווה יתרון או חסרון בשום אי. ויזות -  נושאי פספורטים ישראליים חייבים לבדוק מראש לאילו איים הם זקוקים לויזות ורצוי להכינן מראש אחרת זה מתכון לחוויות לא נעימות – עלות גבוהה או חלילה מועמדות לסילוק....(איים שהיום בוודאות יש להצטייד בויזה – אנטיגואה  ואיי הבתולה, הבריטים והאמריקאים). נושאי פספורט של גוש היורו פטורים מויזות בכל האיים למעט האיים האמריקאים. חשוב מאד לדעת שכל מי שנכנס בפעם הראשונה לאיים אמריקאיים או לתחום ארה"ב עם הסירה הפרטית שלו (גם אם היא נושאת דגל אמריקאי ורשומה על חברה בדלוור) חייב שתהייה לו ויזה בפספורט גם אם הפספורט הוא אירופאי (התהליך של קבלת אישור באינטרנט לא תופס!!). הדרך האלטרנטיבית (למי שאין ויזה בפספורט הארופאי) לכניסה עם הסירה, היא להגיע לתחומי ארה"ב במטוס או אניה/פרי מסחרית, לקבל אישור/חתימה בפספורט ל 90 יום, לחזור למקום בו השארתם את הסירה ולהיכנס איתה ואז לקבל אישור שייט במימי ארה"ב – למה? ככה הם רוצים והם יכולים.... באיים הצרפתיים: מרטיניק, גוואדלופ וסנט בארט כניסה ויציאה נעשית עצמאית במחשב משרדי המרינה, קל, פשוט, מהיר ואלגנטי – הלוואי על כל מדינות העולם!

סיפור קטן, שהיה כך היה: מיכל ואני חלוקים ברמת הרצינות שיש ליחס לשלטונות המקומיים, במיוחד אלו של איי הבתולה הבריטיים. לי יש נטיה בסיסית ל"סבן" בענינים הללו (זה כנראה מ"אהבתי" לשלטונות, משטרה ושאר עובדי מדינה שעסוקים בלתחזק את הבירוקרטיה) ואילו מיכל (מאותן סיבות) צדיקה יותר מהמאמא תרזה ..... היום ב-8:00 לפנות בוקר חטפתי נוק-אאוט של סיבוב וחצי. ספינת משטרת גבולות, 6 אנשים גדולים, שחורים וחמושים, 3 מנועים חיצוניים 300 כ'ס כ"א, נקשרים long side ל"דנא" ומכריזים: ניירת... מיכל עם חיוך קטן נותנת להם את "עבודת חייה" ובחיוך ענק לוקחת אותה בחזרה בתוספת ציון לשבח על סדר וניקיון. אז בבקשה "נותנת את הכובע".......     אגב, מי שלא עשה כניסה כראוי או דחה אותה ביום, צפוי לקנסות כבדים של אלפי דולרים ואם הוא מתמהמה אף להחרמת הספינה.

ביקורים - רוצים שיבואו לבקר אבל גם שיהיה סביר מבחינת עלויות? לאורחים מהארץ הכי טוב לטוס תל אביב-פריז-מרטיניק או תל אביב פריז סנט מרטין. יש טיסות סדירות כמה פעמים ביום, וכמו כן שלל טיסות המשך ופרי לאיים שכנים.  מארה"ב כמובן שהכי נח להגיע ל USVI ולשייט באזור או לקחת טיסת\פרי המשך לאחד האיים האחרים.

אברהם ורז שהיו אתנו באטלנטי עד סנט לוצ'יה
ראשוני המבקרים בקריביים, טובי ומוניקה  - הגיעו לסנט לוצ'יה



בני משפחת צ'ייפי הגיעו מהחוף המזרחי והחוף המערבי של ארה"ב לסנט תומס

יוחוס - הגיע למרטיניק וחזר מאנטיגואה

חנה ועזרא ברנע - הגיעו למרטיניק
























סמדר ולי, הגיעו מורג'יניה בארה"ב לסנט תומס















תקשורת - באיים הקריביים יש שלל רשתות אינטרנט אלחוטיות (WI-FI). ברבים מבתי הקפה, בארים, מסעדות, בתי מלון ומרינות. יש רשתות עם או בלי סיסמה. עם אנטנה קטנה (באדיבותו של רון יציב), המותקנת על מקל של מטאטא ותלויה על ידית ההאצ' של הסלון, כמעט תמיד הצלחנו להתחבר לרשת כלשהי, גם באזורים מאד מבודדים כאשר אנחנו על עגן.  תקשורת סולולארית נותנת חברת sim travel במחירים סבירים ובפריסה מצוינת.
האנטנה של רון יציב בפעולה

דייג - באיי הבתולה אסור לדוג. בשאר האיים מותר לז'רז'ר ולמי שאוהב דגים חובה לזרוק למים חכה ולו רק בגלל הקלות הבלתי נתפסת לתפוס. בניגוד לים תיכון "המדברי" הקריבי/אטלנטי הוא ממש ג'ונגל דגים שניתן להעלות לסיפון בכל יום. אזהרה: חלק מהדגים רעילים. דגים מסוימים (ברקודה) אכילים במקומות מסוימים ורעילים באחרים. בספרים השונים ומהמקומיים ניתן ללמוד על כך בהרחבה.  לזרים אסור לדוג עם רובה ים.

חנויות ציוד ימי/קניות לתכנן לסנט מרטין ההולנדי  ב BUDGET MARINE, לבוא עם ניירת הסירה ולקבל 10% הנחה. המחירים בסנט מרטין זולים משמעותית משאר האיים.

עבודות/תיקונים/בעלי מלאכה - על הרציף מסתובבים  "חפרים" רבים ש"יודעים" הכול..  לא לתת עבודות לאלו. הטוב והבטוח זה לבקש המלצות ממנהלי המרינה או משייטים אחרים, יש גם קטלוגים של כל בעלי המקצוע בכל האיים.

מקורות מידע והמלצות - לשאול לשאול ושוב לשאול, רצוי סקיפרים של סירות צ'רטר – הם מכירים כל פינה וכל גחמה של תיירים ואין להם אינטרס אישי שתלכו דוקא למקום מסוים.
שקיעה ב ANEGADA

מזג אויר - אידיאלי לנופש. טמפרטורה 24-27 מעלות, לחות 50-70 אחוז. ביבשה לפעמים חם, בים פשוט נפלא. גשם טרופי יורד מדי פעם, יותר באיים הדרומיים ויותר בתחילת העונה (נובמ'-ינואר).

תגובה 1:

אבי לוי אמר/ה...

אורי, היה שווה לנדנד לך, הכיסוי שלך יקל על אלה שיבואו בעקבותיכם אבני דרך לשהות יותר בטוחה ונעימה. המון תודות ולהתראות בקרוב בארץ